maanantai 7. tammikuuta 2013

Kinkkupiirakka á la H!

Eilen tapahtui jotain suurta! H auttoi mua keittiössä ja mun väsäillessä briossipullia, syntyi H:n kätösistä tällainen herkullinen kinkkupiirakka loppiaisen ja Momolaisten vieraiden kunniaksi. Piirakka tehtiin tällä kertaa irtopohjavuokaan, mun mielestä siitä tulee kivan näköinen noin, varsinkin kun mulla ei ole mitään supernättiä piirakkavuokaa.

Arki alkaa huomenna virallisesti kun mulla on kevään ensimmäinen luento. Oikeastaan se alkoi kyllä jo viime viikolla kun kävin kirjastosta lainaamassa tenttikirjan, joka on muuten tentti kirja suoraan helvetistä. 600 sivua teoriaa englanniksi. Well, mun enkunkieli on periaatteessa siis ihan hyvä, mutta toi tieteellinen sanasto ei oo ihan  hanskassa. Lukeminen menee siis käytännössä siten, että luen otsikon, muutamia "avainsanoja" eli sanoja joita ymmärrän ja koitan sitten etsiä googlesta tietoa kyseisestä aiheesta...

Kinkkupiirakka á la H


Ruispiirakkataikinaa
Kinkkusuikaleita
1 punasipuli
1 mozzarellapallo
miniluumutomaatteja
mozzarellajuustoraastetta
2,5dl ruokakermaa
pippuria
suolaa
basilikaa (tuoretta tai kuivattua)

Päälle
Tuoretta basilikaa, rucolaa,loraus oliiviöljyä, mustapippuria

Kaulitse ruistaikinasta n.2cm suurempi ympyrä kuin irtopohjavuoan halkaisija on. Painele taikina leivinpapereineen irtopohjavuokaan pohjalle ja reunoille ja esipaista n.10 min 200 asteisessa uunissa. Hienonna punasipuli ja plko mozzarella sekä tomaatit. Sekoita kulhossa keskenään ruokakerma, juustoraastetta sekä mausteet. Levitä esipaistetulle piirakkapohjalle kinkkusuikaleet, sipulit, mozzarella ja tomaatit ja lopuksi kerma-juustoseos. Paista 200 asteisessa uunissa n. 20 min tai kunnes pinta on hieman ruskistunut. Anna jäähtyä hyvin. Irrota piirakka vuoasta ja leikkaa ylimääräiset leivinpaperit pois. Lisää piirakan päälle vielä rucolaa, tuoretta basilikaa, hieman oliiviöljyä sekä mustapippuria.



 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti